Folkomröstning det enda rätta


GT/Expressen har samlat in över 45 000 namnunderskrifter som stöd för en folkomröstning om trängselskatten i Göteborg. Jag har själv skrivit på. Politikerna verkar bli helt panikslagna av tanken. Men att ge göteborgarna möjlighet att få säga sitt kan väl omöjligen vara fel. Allt annat vore en katastrof ur demokratisynpunkt.

tskatt-300x300

”Trängselskatt är ett jävla skit, men nu har vi baxat den ända hit.”

Jag har följt med debatten om trängselskatten och infrastrukturutbyggnaden i Göteborg precis som många andra. Det jag vänder mig emot i allt detta är framför allt SÄTTET som besluten har tagits på. Jag tycker inte att valet 2010 och partiernas klargörande i frågan då räcker för att ge beslutet legitimitet. Speciellt inte när en så stor del av befolkningen kräver en folkomröstning.

I GP skriver Ulf Nyström ganska cyniskt och onyanserat om vad en folkomröstning kan innebära. Om inte 45 000 namn räcker – vad krävs det då? För mig är saken klar. Självklart skall vi genomföra en omröstning. Hur politikerna sen väljer att hantera resultatet av den är en annan sak. Martin Wannholt (m) summerar det hela väldigt bra: ”De eventuella problem som uppstår beroende på vad det blir för resultat i en folkomröstning, det får politiken hantera.” De kommer att ha hela 2013 och 2014 att visa var de står. Sen är det val.

Just nu känns det som att det politiska etablissemanget duckar och slingrar sig. Det tycker jag är skumt och respektlöst av dem. Som liberal tycker jag att de demokratiska värdena är mycket viktigare än pragmatiska aspekter.  Man kan inte bara avfärda ett folkinitiativ hur som helst. I valet 2014 kommer de politiska partierna få stå till svars för sitt förhållningssätt i dag. 

GP GP GP GP SR SR Svd

5 tankar om “Folkomröstning det enda rätta

  1. ”Om inte 45 000 namn räcker – vad krävs det då?”

    Automatvapen och handgranater. 😉
    Om politikerna vänder sig emot folket och polis och militär inte ställer sig på folkets sida under denna process, så är riksdagen full med förrädare som måste schasas ut krigsvägen om folket nånsin vill ha sin frihet tillbaks.

    Det vore nice om det inte behövde gå så långt dock. 🙂

  2. Det är viktigare än någonsin att stoppa trängselskatten eftersom dom har gjort det bakom ryggen på folket! Om inte vet dom att dom kan behandla oss hur som helst.
    Nu handlar det inte om pengar längre!

  3. Pingback: Skattefinansierad propaganda | The Nocebo Effect

Kommentera