Förädlad politik


Jag GILLAR Centerpartiets idéprogram. Mest gillar jag det faktum att de har idéer. Det har varit lite tunt med det. 🙂 Skämt å sido. Fri invandring har jag ingenting emot men månggifte? Kom igen! Jag är liberal och ändå tycker jag att det är att ta i lite FÖR mycket.

Efter en vecka i Sharm-El-Sheik i Egypten (rekommenderas) kommer jag hem till ett blåsigt, kallt och snöigt Göteborg. I bilen hem blir jag lite lätt briefad på vad som hänt under den gångna veckan. Jag blir lätt chockad över den politiska kurs som Centerpartiet verkar ha valt. För att uttrycka mig milt. Jag verkar inte vara den enda. Kritik kommer från alla håll och kanter.

”Om idéprogrammets vision går igenom kommer Sverige att överbefolkas av illitterata storfamiljer som i brist på arbete – produktionsapparaten har slagits ut på grund av lågprisimport – löser arvsskiften med Kalasjnikovs” –  SD eller C? Svårt att avgöra

Annie Lööf har det inte lätt. Inte nog med att hon får avbryta sin semester, hon går in i en mediafälla direkt efter hemkomsten.

Centern

Säga vad man vill men Centern rör om i grytan. Det är kul.

Nu verkar det som om att hon backar rätt rejält ifrån det publicerade programmet och vill förädla det ytterligare.

Nej till månggifte, ja till arvsrätt, skolplikt och även fri invandring, men på lång sikt. Okay, vi får vänta och se, men jag ger en stor eloge till gamla Bondepartiet för att de rör om i svensk politik.

Förädlade politiska program. Underbart. Det kan innebära att svensk politik faktiskt har ett innehåll och inte bara en massa floskler. Det vore inte så dumt.

skatt

Kommer idén om en folkomröstning att leda till en riktig folkomröstning? Politikerna hoppas på stadsjuristerna som kan ta kål på det hela.

Här i Göteborg förädlar politikerna sina ställningstaganden angående en folkomröstning kring trängselskatten.

Moderaterna säger ja (men inte lika kategoriskt som i början) och folkpartisterna kommer att rösta ja om frågan kommer upp i fullmäktige. Det gäller att rida på vågen av folkviljan samtidigt som man försvarar sina gamla beslut OCH passar på att trycka till sina politiska motståndare i samma veva. Det blir lite knepigt. Det låter som en omöjlighet men de göteborgska politikerna kan lyckas med det mesta om de verkligen vill. Det ska bli riktigt spännande att följa debatten framöver.

Det KAN vara så att stadsjuristerna kommer politikerna till undsättning och deklarerar att namninsamlingarna inte uppfyller kraven och att det inte finns en grund att ens ta upp frågan i kommunfullmäktige. Inte alls omöjligt med tanke på att alla i Lilla London verkar göra varanda tjänster. Vem är gift men vem kommer jag inte att gå in på men det finns starka kopplingar mellan det politiska skiktet och tjänstemännen i Göteborg. Ibland vet man inte vem det egentligen är som styr staden.

Jag stödjer fri invandring och närdemokrati. Det är härligt att vara tillbaka hemma. 

GP Svd Svd Svd

2 tankar om “Förädlad politik

  1. Jag är för fri invandring.
    Men vem kan definiera vad det innebär?

    På den tiden jag var nyinkommen invandrare i Sverige, handlade det om brist på arbetskraft.

    Menar vi samma sak med fri invandring som förr: kom och arbeta – berika oss?

    Eller handlar det om att ta emot flyktingar och personer med besläktade skäl i obegränsad omfattning?

    Har vår regering möjlighet att ställa krav på arbete som förutsättning – eller handlar det om öppen famn och bidrag?

  2. Du har självklart rätt. Det är jättesvårt att bara säga ”jag är för fri invandring” – det är så mycket mer komplext än så. Det är så svårt att börja polemisera om det utan att det blir fel – det är väl därför integrationsfrågan är den mest debatterade frågan i Svensk politik och den som väcker mest känslor. Men generellt sett så tycker jag att vi mår bra av att bli fler här i Sverige. Och vi har både råd och plats för att hjälpa människor som har det jobbigt.

Kommentera